zofia.kruczkiewicz@pwr.edu.pl    
Politechnika Wrocławska 
Katedra Informatyki Technicznej (K-30) 
Zespół Inżynierii Oprogramowania i
Inteligencji Obliczeniowej
 
Aktualności  Dydaktyka  Kontakt 
 
   
  strona główna aktualności
 
  menu
  aktualności
  dydaktyka
  kontakt
 

  ostatnia aktualizacja

10.2023 - Inżynieria oprogramowania W04ITE-SI0011G
10.2022 - Praca dyplomowa inżynierska
 

 
  ogłoszenia
    Terminy egzaminu:
    Informacje dotyczące laboratoriów:
  1. Wybrane informacje dotyczące sposobu dostarczania materiałów do oceny.
    Wyniki egzaminów:
  materiały do zajęć
Narzędzia do zainstalowania:
  1. Java SE Development Kit 8u201. Kolejność instalacji: jako pierwsza instalacja Java - wersja Windows x64.
  2. Środowisko NetBeans 8.2 - wersja ALL. Kolejność instalacji: jako druga instalacja NetBeans.
  3. Visual Paradigm for UML 15.2 Community Edition

Materiały pomocnicze:
  1. Dokument zawierający kartę przedmiotu INP002017
  2. Strona UML - OMG (Object Management Group)
  3. Materiały pomocnicze - Visual Paradigm 15.2

Wykłady - strona w trakcie tworzenia
  1. Wykład 1
    1. Wprowadzenie do inżynierii oprogramowania.
    2. Pytania kontrolne
    3. Pytania kontrolne dotyczące wykładu 1.
  2. Wykład 2
    1. 7 nawyków skutecznego działania wg S. Coveya jako zasada efektywnej realizacji złożonych projektów informatycznych.
    2. Pytania kontrolne
    3. Pytania kontrolne dotyczące wykładu 2
  3. Wykład 3
    1. Specyfikowanie wymagań - diagramy wymagań SysML
    2. Pytania kontrolne
    3. Pytania kontrolne dotyczące wykładu 3
  4. Wykład 4
      Model przypadków użycia - rola diagramów przypadków użycia i aktywności UML
    1. Diagramy przypadków użycia UML
    2. Diagramy aktywności UML
    3. Pytania kontrolne
    4. Pytania kontrolne dotyczące przypadków użycia
    5. Pytania kontrolne dotyczące diagramów aktywności
  5. Wykład 5
      Diagramy klas i sekwencji UML
    1. Modelowanie i projektowanie - zastosowanie diagramów UML: klas i sekwencji do budowy modeli analizy i projektu.
    2. Pytania kontrolne
    3. Pytania kontrolne dotyczące diagramów klas
    4. Pytania kontrolne dotyczące diagramów sekwencji
  6. Wykład 6
      UML- Rozwijanie modeli analizy i projektu, zastosowanie diagramów stanów
    1. Modelowanie zachowania obiektów za pomocą diagramów aktywności i sekwencji, zastosowanie diagramów stanów.
    2. Pytania kontrolne
    3. Pytania kontrolne dotyczące porównania roli diagramów czynności i diagramów sekwencji
    4. Pytania kontrolne dotyczące diagramów stanów
  7. Wykład 7
    1. Wybrane aspekty projektowania - budowa wielowarstwowego modelu implementacji, zastosowanie wzorców projektowych
    2. Przegląd standardowych wzorców projektowych
    3. Wybrane aspekty projektowania - budowa wielowarstwowej aplikacji Enterprise.
    4. Pytania kontrolne
    5. Pytania kontrolne dotyczące wzorców projektowych
    6. Pytania kontrolne dotyczące budowy wielowarstwowej aplikacji typu Enterprise
  8. Wykład 8
      Kolokwium sprawdzające I
  9. Wykład 9
    1. Prowadzenie projektu programistycznego, modele procesów tworzenia oprogramowania
    2. Pytania kontrolne
    3. Pytania kontrolne dotyczące prowadzenia projektu oraz procesów tworzenia oprogramowania
  10. Wykład 10
    1. Sprawdzanie poprawności oprogramowania - przegląd metod testowania oprogramowania
    2. Pytania kontrolne
    3. Pytania kontrolne dotyczące testowania
  11. Wykład 11
    1. Jakość oprogramowania - część 1
    2. Pytania kontrolne
    3. Pytania kontrolne dotyczące 5 zasad programmowania zwinnego oraz metryk jakości oprogramowania
  12. Wykład 12
    1. Jakość oprogramowania - część 2.
    2. Pytania kontrolne
    3. Pytania kontrolne dotyczące wdrażania jakości oprogramowania
  13. Wykład 13
    1. Środowiska programistyczne.
    2. Wdrażanie i pielęgnacja oprogramowania.
    3. Cechy charakterystyczne tworzenia oprogramowania w Inżynierii Biomedycznej.
    4. Pytania kontrolne
    5. Pytania kontrolne dotyczące trzech części wykładu 13.
  14. Wykład 14
      Kolokwium sprawdzające II
  15. Wykład 15
    1. Wybrane aspekty Inżynierii Oprogramowania - tworzenie i śledzenie harmonogramów.

Harmonogram prac laboratorium - strona w trakcie tworzenia
  1. Laboratorium 1
    1. Instrukcja_1
      Wprowadzenie do narzędzi wykorzystywanych podczas laboratorium.
    2. Materiały pomocnicze - Visual Paradigm 15.2
  2. Laboratorium 2 - ocena1
    1. Instrukcja_2
      Praktyczna ewaluacja umiejętności. Badanie poprawności kodu.
    2. Materiały pomocnicze
  3. Laboratoria 3, 4 - ocena2
      Specyfikowanie wymagań – przypadki użycia.
    1. Instrukcja_3 - definiowanie wymagań
    2. Instrukcja_4 - specyfikacja wymagań za pomocą diagramu przypadków użycia.
    3. Dodatkowa instrukcja tworzenia diagramów przypadków użycia.
      Specyfikacja wymagań funkcjonalnych za pomocą diagramu przypadków użycia
    4. Materiały pomocnicze - Visual Paradigm 15.2
  4. Laboratoria 5-7 - ocena3
      Projektowanie oprogramowania – diagramy klas i inne.
    1. Instrukcja - część 1
      Identyfikacja klas reprezentujących logikę biznesową projektowanego oprogramowania, definicja atrybutów i operacji klas oraz związków między klasami - na podstawie analizy scenariuszy przypadków użycia. Opracowanie diagramów klas i pakietów. Zastosowanie projektowych wzorców strukturalnych i wytwórczych.
    2. Instrukcja - część 2
      Wykonanie 4 iteracji programu, opartego na projekcie realizowanym za pomocą diagramu klas i sekwencji i kodu programu, napisanego w Javie. Program powinien realizować logikę biznesową. Uruchomienie i działanie programu powinno być możliwe za pomocą metod klasy zarządzającej - przez podstawienie przykładowych danych, umieszczonych w programie.
    3. Materiały pomocnicze - Visual Paradigm 15.2
  5. Laboratoria 8-9 - ocena4
      Implementacja w oparciu o wzorce projektowe - kontynuacja prac projektowych i programistycznych. Uzupełnienie projektu przez dodanie diagramu aktywności modelującego zrealizowany złożony przypadek użycia. Należy wykonać diagram stanów wybranej klasy.
    1. Instrukcja do lab8 - wykonanie diagramów aktywności
    2. Instrukcja do lab9 - wykonanie diagramu stanów
  6. Laboratoria 10-11 - ocena5
      Sprawdzanie poprawności oprogramowania.
    1. Instrukcja do lab10 - wykonanie testów jednostkowych za pomocą narzędzia JUnit
    2. Instrukcja do lab11 - wykonanie testów akceptacyjnych za pomocą narzędzia Fitnesse.
  7. Laboratorium 12 - ocena6
      Tworzenie dokumentacji systemu.
    1. Instrukcja do lab12 - dodanie do projektu informacji przydatnej przy tworzeniu dokumentacji dla programisty.
    2. Materiały pomocnicze - Visual Paradigm 15.2
  8. Laboratoria 13-14 - ocena7
      Refaktoryzowanie systemu.
    1. Instrukcja do laboratorium 13
    2. Instrukcja do laboratorium 14.
    3. Materiały pomocnicze - Tutorial Java 8 SE
  9. Laboratorium 15
      Zaliczenie.

Harmonogram prac projektu 2019
    I. Przebieg projektu wg karty przedmiotu (2018)
  1. Wprowadzenie do projektu. Zasady obowiązujące na zajęciach.
  2. Faza strategiczna projektu
  3. Specyfikowanie wymagań - przypadki użycia
  4. Projektowanie oprogramowania - diagramy klas i inne
  5. Implementacja w oparciu o wzorce projektowe
  6. Sprawdzanie poprawności oprogramowania
  7. Tworzenie dokumentacji systemu
  8. Zaliczenie
    Harmonogramy projektów 2019
  1. Harmonogram prac grupy projektowej 1: czwartek nieparzysty, 11.15-13.00. Wersja: 12.03.2019
  2. Harmonogram prac grupy projektowej 2: czwartek nieparzysty, 11.15-13.00. Wersja: 12.03.2019
  3. Harmonogram prac grupy projektowej 1: czwartek nieparzysty, 13.15-15.00. Wersja: 12.03.2019
  4. Harmonogram prac grupy projektowej 2: czwartek nieparzysty, 13.15-15.00. Wersja: 12.03.2019
  5. Harmonogram prac grupy projektowej 1: czwartek parzysty, 13.15-15.00. Wersja: 12.03.2019
  6. Harmonogram prac grupy projektowej 2: czwartek parzysty, 13.15-15.00. Wersja: 12.03.2019
    Instrukcje pomocnicze
  1. Instrukcja 1 - opisująca przebieg prac podczas 1- 8 tygodnia.
    Kod do pobrania: Kod dwuwarstwowej aplikacji dla 1-go użytkownika, na platformie Java SE
    Materiały pomocnicze: Java Platform, Enterprise Edition: The Java EE Tutorial - Part VII Enterprise Beans

  2. Instrukcja 2 - opisująca przebieg prac podczas 13- 15 tygodnia.
    Materiały pomocnicze: Java Platform, Enterprise Edition: The Java EE Tutorial - Part VIII Persistence

    II. Materiały pomocnicze: UML, JavaEE, wspieranie pracy zespołu
  1. Tutorial Java EE 7.0
  2. Visual Paradigm.
    1. Pomoc: Drawing use case diagrams.
    2. Pomoc: Use case diagram notations guide.
    3. Pomoc: Documenting use case details.
    4. Pomoc: Creating requirement diagram.
    5. Pomoc: Drawing class diagrams.
    6. Pomoc: Drawing sequence diagrams.
    7. Pomoc: Drawing activity diagrams.
    8. Pomoc: Drawing state machine diagrams.
    9. Pomoc: Generate/Update UML classes from Java code.
    10. Pomoc: Instant reverse Java sources to sequence diagram.
    11. Pomoc: Generate/Update Java code.
  3. Metodyka typu Agile określająca pracę zespołu: Scrum
    1. The Scrum Guide.
  4. Środowisko wspierania pracy zespołu
    1. Tutorial: Learn Git with Bitbucket Cloud.
    2. Basic Git commands.
    3. Bitbucket Cloud Documentation Home.
    4. Tutorial: Learn SourceTree with Bitbucket Cloud.
    III. Przykłady projektów (2017)
  literatura
literatura podstawowa
  1. Jaszkiewicz A., Inżynieria oprogramowania, Helion 2000.
  2. Sacha K., Inżynieria oprogramowania, PWN 2010
  3. Somerville J., Inżynieria oprogramowania, WNT 2003.
literatura uzupełniająca
  1. Grady Booch, James Rumbaugh, Ivar Jacobson: UML przewodnik użytkownika, Seria: Inżynieria oprogramowania, Warszawa : WNT, 2002.
  2. Roger S. Pressman, Praktyczne podejście do oprogramowania, WNT, 2004
  3. Robert C. Martin, Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty, Helion 2010
  4. Robert C. Martin, Micah Martin, Agile, Programowanie zwinne. Zasady, wzorce i praktyki zwinnego wytwarzania oprogramowania w C#, Gliwice, Helion, 2008.
  5. Martin Fowler, Kendall Scott, UML w kropelce, wersja 2.0, Warszawa, Oficyna Wydawnicza LTP, 2005
  6. Martin Fowler, i in., Refaktoryzacja: ulepszanie struktury istniejącego kodu, Helion 1991, 2011
  7. Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides, Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku. Seria: Inżynieria oprogramowania, Warszawa, WNT, 2008.
  8. Shalloway A.,Trott James R.,Projektowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe. Gliwice, Helion, 2005
  9. Alur D., Crupi J.,Malks D., Core J2EE. Wzorce projektowe. Gliwice, Helion, 2004
  10. Robert J. Muller: Bazy danych, język UML w modelowaniu danych, Warszawa, Mikom, 2000
  11. Paul Beynon-Davies: Inżynieria systemów informacyjnych, Warszawa, WNT, 2004
  12. James Martin, James J.Odell: Podstawy metod obiektowych, Warszawa, WNT, 1997.