zofia.kruczkiewicz@pwr.edu.pl    
Politechnika Wrocławska 
Katedra Informatyki Technicznej (K-30) 
Zespół Inżynierii Oprogramowania i
Inteligencji Obliczeniowej
 
Aktualności  Dydaktyka  Kontakt 
 
   
  strona główna dydaktyka Programowanie obiektowe - INK9824
 
  menu
  materiały dydaktyczne
  opis kursu
  informacje dodatkowe
 

  ostatnia aktualizacja

10.2023 - Inżynieria oprogramowania W04ITE-SI0011G
10.2022 - Praca dyplomowa inżynierska
 

 
  autor kursu
dr inż. Zofia Kruczkiewicz
 
  zespół dydaktyczny
dr inż. Marek Piasecki
dr inż. Robert Wójcik
 
  semestralny wymiar godzin
wykład - 20 godzin
projekt - 20 godzin
 
  wymagania wstępne
Algorytmy i struktury danych - INK9817
Podstawy informatyki - INK9011
Praktyka programowania - INK9100
Pracownia programowania - INK9114 
 
  opis kursu
Przedmiot obejmuje obiektowe podejście do tworzenia oprogramowania oparte na modelowaniu obiektów i wykorzystaniu ich do tworzenia programów w języku C++. W ramach przedmiotu główną uwagę zwrócono na podstawowe paradygmaty podejścia obiektowego (dziedziczenie, polimorfizm, hermetyzację, abstrakcyjne typy danych, szablony ) w tworzeniu programów podkreślając związek między projektem programu i jego implementacją w języku C++. Obiektowe elementy języka są przedstawiane w trakcie omawiania metod programowania obiektowego. Przedmiot zawiera wykład i laboratorium.
 
  zawartość tematyczna kursu
wykład
  1. Cechy podejścia obiektowego w tworzeniu oprogramowania - 1h
  2. Pojęcie klasy i obiektu, deklarowania składowych, hermetyzacja, klasy i funkcje zaprzyjaźnione - 2h
  3. Rola konstruktorów i destruktorów, klasy zagnieżdżone - 2h
  4. Efektywne elementy programowania: przeciążanie operatorów i metod, statyczne składowe klas - 3h
  5. Tworzenie programów przez rozwój: rola dziedziczenia jednobazowego i wielobazowego, składowe chronione, pokrywanie metod - 4h
  6. Polimorfizm, abstrakcja klas i funkcji - 2h
  7. Obiekty dynamiczne: kolekcje i rekurencyjne struktury danych - 2h
  8. Tworzenie uniwersalnych elementów programów wielokrotnego użycia za pomocą szablonów klas i funkcji - 2h
  9. Strumienie wejścia/wyjścia - 2h
laboratorium

Proste programy obiektowe: deklarowanie klas z wykorzystaniem hermetyzacji, stosowanie metod dostępu do pól. Zastosowanie konstruktorów i destruktorów Tworzenie programów z wykorzystaniem przeciążania metod i operatorów Stosowanie pól i metod statycznych Zastosowanie dziedziczenia drzewiastego i wielobazowego, iteracyjny rozwój programów Rozwijanie programów przez zastosowanie szablonów klas i funkcji. Stosowanie klas zaprzyjaźnionych Zastosowanie metod wirtualnych. Kolekcje Obiektowe struktury dynamiczne: np. stos, kolejka, lista. Przetwarzanie prostych scenariuszy zdarzeń. Strumienie wejścia/wyjścia Zaliczenia.