ostatnia aktualizacja |
|
10.2023 - Inżynieria oprogramowania W04ITE-SI0011G
10.2022 - Praca dyplomowa inżynierska
|
|
|
|
|
Nowości |
Materiały do zaliczenia wykładu:
- Zagadnienia do testu wymagającego udzielenie odpowiedzi.
- Dodatek wspomagający test.
Zaliczenie wykładów i laboratoriów:
- Wyniki kolokwium zaliczeniowego (1-y termin, 2-i termin, 3-i termin, 4-y termin, 15.07.2014 i 24.07.2014, 20.09.2015 - modyfikacja o 15.42 w dniu 21.09.2014).
-
Uwaga - dodatkowe terminy zaliczeń we wrześniu 2014:
- Dodatkowy termin zaliczeń materiału z wykładu i laboratorium w dniu 20.09.2014 w godz.9.00-14.00
- Dodatkowy termin zaliczeń materiału z wykładu i laboratorium w dniu 23.09.2014 w godz.13.00-15.00
Uwaga - dodatkowe terminy zaliczeń w lipcu 2014:
- Dodatkowy termin zaliczeń materiału z wykładu i laboratorium w dniu 15.07.2014 w godz.9.00-12.00
- Dodatkowy termin zaliczeń materiału z wykładu i laboratorium w dniu 24.07.2014 w godz.9.00-12.00
Materiały do zajęć |
Narzędzia:
- NetBeans 7.2 - ALL:
Ajax | C/C++ | Databases | Debugger | Desktop | Editor | GUI Builder | Java EE | JavaFX | Java ME | Java SE | JavaScript | Mobile |
PHP | Profiler | Refactor | REST | Rich Client Platform | Ruby | SOA | SOAP | Web | WSDL | XML
Wykłady
- Projekt wielowarstwowego systemu informatycznego
Podejście obiektowe - tworzenie warstwy biznesowej.
- Projektowanie obiektowe: zasady
Projektowanie zwinne
- Ocena jakości oprogramowania
Jakość oprogramowania. Poprawa zawartości tabeli na stronie 63.
- Projekt wielowarstwowego systemu informatycznego składającego się z 5-ciu warstw:
Przykład tworzenia modelu warstwy zasobów - podejście strukturalne.
Budowa aplikacji internetowej wielowarstwowej typu EE na podstawie modelu warstwy zasobów.
- Projekt wielowarstwowego systemu informatycznego: tworzenie warstwy klienta jako aplikacji klienckiej
Przykład tworzenia warstwy klienta opartej na aplikacji klienta.
- Zasady budowy funkcjonalnego interfejsu graficznego użytkownika (GUI).
- Wytwarzanie i wdrażanie systemów informatycznych - testy jednostkowe, akceptacyjne, wydajności i skalowalności systemów informatycznych.
- Sprawdzian.
Projekt
- Etap1 - Wprowadzenie
Harmonogram projektu.
Przykłady projektów.
- Etap2 - Przykład wspierający harmonogram w punktach 1-2
Przykład realizacji punktów 1 i 2 harmonogramu projektu.
- Etap3 - Przykład wspierający harmonogram w punkcie 3 - warstwa prezentacji
Przekształcanie aplikacji typu Java SE do aplikacji Java EE 6.
Przykład przekształcania programu tworzonego w ramach zajęć laboratoryjnych z PIO (instrukcje1-4) działającego na
na jednym komputerze na aplikację typu EE.
- Rozszerzenie etapu 3: Programowanie aplikacji internetowych na platformie Java EE 6 z wykorzystaniem technologii JavaServer Faces 2.1 (materiał jest w rozwoju, opracowany w ramach p. Programowanie komponentowe w Javie):
Wykłady:
- Wstęp do programowania komponentowego w Javie EE 6
(Ogólny przegląd technologii Java EE 6.) - część 1.
- Wstęp do programowania komponentowego w Javie EE 6 (Przykłady aplikacji Java Server Faces.) - część 2.
Wykład jest oparty na materiałach umieszczonych na stronach:
Java EE & Java Web Learning Trail.
Tutorial Java EE 6
- Przegląd znaczników używanych do definiowania stron w technologii JavaServer Faces 2.1 - część pierwsza.
- Przegląd znaczników używanych do definiowania stron w technologii JavaServer Faces 2.1 - część druga. Konwertery.
Laboratoria:
- Zastosowanie technologii JavaServer Faces oraz ziarna EJB do obsługi prostego formularza,
wstawienia połączeń między stronami, walidacji danych oraz przechowywania i przesyłania danych.
- Zastosowanie technologii JavaServer Faces oraz ziarna EJB do obsługi formularzy zbudowanych
na szablonie, wstawienia połączeń między stronami, walidacji danych oraz przechowywania i przesyłania zbioru danych.
jsfcrud.css
- Zastosowanie technologii JavaServer Faces oraz ziarna EJB do obsługi formularzy -
zastosowanie obiektu transferowego i konwerterów.
- Zastosowanie komponentu h:selectOneMenu, stronicowanie komponentu h:dataTable,
wieloużywalność formularzy, zastosowanie technologii ORM do operacji bazodanowych.
- Etap4 - Przykład wspierający harmonogram w punkcie 3 - warstwa integracji
- Powtórka z PIO:
- Wykonanie przykładowego zadania z zastosowaniem relacji 1 do 0..*, cześć 2.
- Przykłady tworzenia interfejsu graficznego do wykonywanej aplikacji.
- Utrwalanie danych aplikacji w bazie danych za pomocą technologii JDBC lub ORM.
Program, który należy pobrać (wykonany wg instrukcji z p.5.1.3 dotyczącej tworzenia aplikacji wg wzorca DAO):
Program do zainstalowania, wymagany w p.5.2.
Jest wykonany na podstawie trzech instrukcji z p. 5.1.
- Przykład przekształcenia programu do standardu EE, wg materiałów z poprzedniego punktu z dostępem DAO do bazy danych.
Podobnie można ptrzekształcić aplikację z poprzedniego punktu z dostępem typu ORM do bazy danych.
- Przykład dodania warstwy prezentacji i klienta przeglądarki do programu EE z klientem EE, wg materiałów z poprzedniego punktu z dostępem DAO do bazy danych.
Podobnie można przekształcić aplikację z poprzedniego punktu z dostępem typu ORM do bazy danych.
- Przykład tworzenia aplikacji internetowej EE na podstawie bazy danych.
- Etap 5 - Pomiar metryk oraz testy jednostkowe i akceptacyjne.
- Pomiar metryk - narzędze do pomiaru metryk: Chidamber and Kemerer Java Metrics (ckjm).
- Testowanie programów w środowisku NetBeans - zastosowanie pakietu JUNIT.
- Wykonanie testów akceptacyjnych aplikacji internetowych za pomocą narzędzia Selenium IDE 2.0.0.
Materiał dodatkowy:
- Metryki oprogramowania, jakość oprogramowania - definicje.
- Przykłady pomiaru metryk.
- Etap6 - Dodanie uwierzytelniania i autoryzacji.
- Mechanizmy bezpieczeństwa w aplikacjach EJB Java EE (Building Secure Enterprise Beans in Java EE).
Materiał dodatkowy:
- Wprowadzenie do mechanizmów bezpieczeństwa stosowanych w Java EE 5.0.
- Etap7 - Zaliczanie projektu.
literatura |
- Booch G., Rumbaugh J., Jacobson I., Język UML. Przewodnik użytkownika, Seria: Inżynieria oprogramowania, Warszawa, WNT, 2002.
- Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides, Wzorce projektowe.
Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku. Seria: Inżynieria oprogramowania, Warszawa, WNT, 2008.
- Shalloway A.,Trott James R.,Projektowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe. Gliwice, Helion, 2005.
- Martin Robert C., Martin Micah, Agile, Programowanie zwinne. Zasady, wzorce i praktyki zwinnego wytwarzania oprogramowania w C#.
Gliwice, Helion, 2008.
|