ostatnia aktualizacja |
|
10.2023 - Inżynieria oprogramowania W04ITE-SI0011G
10.2022 - Praca dyplomowa inżynierska
|
|
|
|
|
Terminy konsultacji:
- Czwartek: godz:15.00 - 17.00, sala 325C3
- Sobota: godz:16.15 - 18.15, sala 325C3
- tylko: 2017-03-04, 2017-03-11, 2017-03-25, 2017-04-01, 2017-04-08 2017-04-22, 2017-05-13, 2017-05-20, 2017-05-27, 2017-06-10
ogłoszenia |
Pytania kontrolne:
- Pytania kontrolne 1 dotyczące wykładu 1. Nowa wersja z dnia 9.03.16
- Pytania kontrolne 2 dotyczące przypadków użycia - wykład 2.
- Pytania kontrolne 3 dotyczące diagramów klas - wykład 3.
- Pytania kontrolne 4 dotyczące diagramów sekwencji - wykład 3.
- Pytania kontrolne 5 dotyczące diagramów aktywności - wykład 2.
Zaliczenia:
- Terminy przekazywania zadań laboratoryjnych.
- Oceny z pierwszego, drugiego i trzeciego sprawdzianu oraz poprawy (20.06.2017).
- Oceny końcowe (26.06.2017).
materiały do zajęć |
Narzędzia do zainstalowania:
- Visual Paradigm for UML Community Edition 12.2.
Materiały dotyczące projektów typu UML:
- Informacje dotyczące UML:
Wykłady z projektowania
- Wykład 1. Wprowadzenie, podstawowe pojęcia, projekt a produkt.
- Wykład 2
- Tworzenie modelu przypadków użycia oprogramowania - diagramy przypadków użycia.
- Tworzenie modelu przypadków użycia oprogramowania - diagramy aktywności.
- Wykład 3
- Iteracyjno-rozwojowy proces tworzenia oprogramowania.
- Tworzenie modeli analizy i projektu - diagramy klas i sekwencji oprogramowania.
- Zaliczenie wykładów 1 i 2 - Sprawdzian 1.
- Pytania kontrolne 1 dotyczące wykładu 1.
- Pytania kontrolne 2 dotyczące przypadków użycia.
- Wykład 4
- Tworzenie modeli analizy i projektu - diagramy stanów oprogramowania.
- Wykład 5
- Omówienie metod tworzenia dokumentacji projektowej. Metryki do oceny złożoności strukturalnej modeli analizy i projektu oprogramowania.
- Zaliczenie wykładów 3 i 4 - sprawdzian 2.
- Pytania kontrolne 3 dotyczące diagramów klas - wykład 3.
- Pytania kontrolne 4 dotyczące diagramów sekwencji - wykład 3.
- Pytania kontrolne 5 dotyczące diagramów aktywności i stanów (wkrótce zostaną dodane) - wykład 4.
Laboratoria z projektowania oprogramowania
- Laboratoria 1,2,3,4
Przebieg laboratorium:
- Wybór projektu z listy (poniżej) lub propozycja własnego tematu projektu
- Wykonanie opisu biznesowego "świata rzeczywistego"
- warstwy zasobów ludzkich (na podstawie tego opisu będzie można określić po przystąpieniu do modelowania oprogramowania,
jakie funkcje system powinien wykonywać, aby wspomagać pracę ludzi),
- warstwy formalnego systemu informacyjnego(przepisy, ustawy, zarządzenia, strategia firmy itp),
- warstwy technicznego systemu informacyjnego (rozmiary, architektura,liczba użytkowników, pozostałe funkcje programu,
stosowane dotąd oprogramowanie i sprzęt).
- Przykład1 - Wypożyczalnia książek: Opis biznesowy (str. 31).
- Przykład2 - System sporządzania rachunków: Opis biznesowy (str. 40).
- Sformułowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych dotyczących tworzonego oprogramowania na podstawie opisu biznesowego "świata rzeczywistego".
- Wykonanie diagramu przypadków użycia do specyfikacji wymagań funkcjonalnych oprogramowania, z uwzględnieniem jego wymagań niefunkcjonlanych,
- Zdefiniowanie poszczególnych przypadków użycia
- Definiowane: modelu całego systemu, zachowania wybranych przypadków użycia za pomocą diagramów aktywności:
- Definiowanie modelu "świata rzeczywistego" za pomocą diagramu aktywności - stan bez programu:
Diagram aktywności procesu "świata rzeczywistego" - str.20.
- Diagramy czynności - modelowanie wybranego scenariusza przypadku użycia:
Diagram aktywności operacji - str.30
- Materiały pomocnicze
- Pomoc: Drawing use case diagrams.
- Pomoc: Use case diagram notations guide
- Pomoc: Documenting use case details.
- Pomoc: Creating requirement diagram.
- Wprowadzenie do UML (p.1-9).
- Pomoc:Drawing activity diagrams.
- Laboratoria 5, 6, 7
Przebieg laboratorium:
- Lab 4: Wykonanie analizy zmienności i wspólności na podstawie scenariuszy przypadków użycia. Identyfikacja klas związanych z przetwarzaniem danych -
projektowanie warstwy biznesowej, na podstawie wykładu 3: Proces identyfikacji klas (slajdy: 21-27)
Należy opis własnej analizy umieścić w opisie diagramu klas i poszczególnych klas:
- Na diagramie klas wybrać Open Specification... i w polu Description umieścić własny opis identyfikacji klas. Zawartość opisu na przykładzie:
Przykład 1 ogólnej analizy(str.34, 36).
- Szczegółowe informacje dotyczące roli klasy oraz proces jej identyfikacji w wyniklu analizy wspólności i analizy zmienności
scenariuszy przypadków użycia należy umieścić w opisie klasy: na powierzchni klasy wybrać Open Specification... i w polu Description umieścić ten opis
oparty na przykładzie 1:
Przykład identyfikacji klas (slajdy: 28-35)
- Lab 5-6: Przykład definiowanie w sposób iteracyjno - rozwojowy projektu:
- Definiowanie rozwojowe kolejnej klasy (dziedziczenie, powiązania i agregacje)na diagramie klas zidentyfikowanej
w wyniku analizy kolejnego przypadku użycia i wykonania scenariusza tego przypadku użycia za pomocą
diagramu sekwencji.
- Przykład 1: Przykłady iteracji:
- 1-a iteracja str.54,56,58,60,62,65;
Średnio złożony przypadek
- 2-a iteracja str.71,73,76;
Prosty przypadek
- 3-a iteracja str.81,83,86,88,90,95,97;
Złożony przypadek
- 4-a iteracja str.94,96,98,100;
Złożony przypadek
- Materiał dodatkowy (nie jest wymagany do zaliczenia, służy do wyjaśnienia roli diagramów sekwencji):
- Definiowanie szkieletu kodu z diagramu klas po każdej iteracji wykonanej w punkcie 2.
- Analiza kodu oraz zdefiniowanie kodu metod na podstawie wykonanych diagramów sekwencji w danej iteracji.
- Uruchomienie kolejnej wersji programu, działającego w trybie konsolowym.
- Przykład 1: Przykłady iteracji:
- 1-a iteracja str.55,57,59,61,63-64,66-68;
- 2-a iteracja str.72,74-75,77-79;
- 3-a iteracja str.82,84-85,87,89,91-92;
- 4-a iteracja str.95,97,99,101-104;
- Przykład 1:Kod zaprojektowanego programu.
- Materiały pomocnicze
- Pomoc:Wprowadzenie do UML (p. 10-12).
- Pomoc:Drawing class diagrams.
- Pomoc:Drawing sequence diagrams.
- Przykład 2:Wykonanie pierwszej iteracji wybranego projektu - część 1.
Prosty przypadek
- Przykład 2:Wykonanie drugiej iteracji wybranego projektu - część 2.
Złożony przypadek
- Przykład 2:Kod programu.
- Laboratorium 8, 9
- Definiowane: zachowania wybranych przypadków użycia, działania wybranych metod za pomocą diagramów aktywności:
- Diagramy czynności - modelowanie wybranego procesu za pomocą diagramu aktywności z wykorzystaniem torów - zależności między diagramem aktywności a diagamami sekwencji:
str.3-8.
- Materiały pomocnicze
- Diagramy czynności - modelowanie przepływu metody oraz czynności.
- Inżynieria odwrotna oprogramowania - dodatkowy przykład.
- Pomoc:Drawing activity diagrams.
- Definiowane diagramów stanów dla wybranych klas
- Modelowanie zachowania obiektu wybranej klasy w wybranych przypadkach użycia - zależność między diagramem stanów a diagramami sekwencji:
str.30-45.
- Materiały pomocnicze
- Diagramy stanów.
- Pomoc:Drawing state machine diagrams.
- Laboratorium 10
Zaliczenia
1
literatura |
Literatura podstawowa
- Booch G., Rumbaugh J., Jacobson I., Język UML. Przewodnik użytkownika, Seria: Inżynieria oprogramowania, Warszawa, WNT, 2002
- Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides, Wzorce projektowe.
Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku, Seria: Inżynieria oprogramowania, Warszawa, WNT, 2008.
- Shalloway A.,Trott James R.,Projektowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe, Gliwice, Helion, 2005.
- Alur D., Crupi J.,Malks D., Core J2EE. Wzorce projektowe. Gliwice, Helion, 2004.
- Martin Robert C., Martin Micah, Agile, Programowanie zwinne. Zasady, wzorce i praktyki zwinnego wytwarzania oprogramowania w C#,
Gliwice, Helion, 2008.
Literatura uzupełniająca
- Eckel B., Thinking in Java. Edycja polska. Wprowadzenie do programowania zorientowanego obiektowo w sieci WWW, Gliwice, Helion, 2001.
- Barker R., Longman C., Case Method. Modelowanie funkcji i procesów, Warszawa, WNT,1996.
- Barker R., Case Method. Modelowanie związków encji, Warszawa, WNT, 1996.
|