ostatnia aktualizacja |
|
10.2023 - Inżynieria oprogramowania W04ITE-SI0011G
10.2022 - Praca dyplomowa inżynierska
|
|
|
|
|
ogłoszenia |
Zaliczenia:
- Przykład rozwiązania zadań z kolokwium z 26.01.13r
- Inżynieria wprost
- Inżynieria odwrotna
Pytania kontrolne:
- Przykład pytań do zaliczenia laboratorium.
- Przykład zagadnień na kolokwium - można pominąć zagadnienie 6, dotyczące metryk.
Materiały pomocnicze:
- Pytania kontrolne. Część I.
- Pytania kontrolne. Część II.
- Przykład zadania.
- Przykład obliczania metryk Fan-in, Fan-out, RFC, R oraz LCOLM
na podstawie diagramu sekwencji.
materiały do zajęć |
- Narzędzia do tworzenia projektów UML i programowania - do zainstalowania:
- Środowisko NetBeans 7.2 - wersja ALL.
- Informacja dotycząca integracji NetBeans 7.2 z zewnętrznymi narzędziami np. systemammi baz danych
- Visual Paradigm for UML 10.0 Community Edition. Nowy link!
- Informacja dotycząca dokumentacji i zastosowań języka UML
- Narzędzia do pomiaru oprogramowania do zainstalowania:
- Apache Ant 1.8.4 (download).
The Apache Ant Project.
- ckjm - Chidamber and Kemerer Java Metrics (download).
ckjm - dodatkowe informacje.
wykłady z podstaw inżynierii oprogramowania
- Wykład 1
- Wprowadzenie do inżynierii oprogramowania, modele cyklu życia oprogramowania-model zunufikowany iteracyjno-przyrostowy.
- Przykład zastosowania narzedzia typu CASE do projektowania.
- Wykład 2
- Wprowadzenia do tworzenia oprogramowania obiektowego w środowisku UML- związek jeden do wiele, część 1.
- Diagramy UML używane podczas analizy wymagań i projektowania oprogramowania - część 1.
- Wykład 3
Wprowadzenia do tworzenia oprogramowania obiektowego w środowisku UML- związek jeden do wiele, część 2.
- Wprowadzenia do tworzenia oprogramowania obiektowego w środowisku UML-interfejs graficzny użytkownika.
- Wykład 4
- Diagramy UML używane podczas analizy wymagań i projektowania oprogramowania - część 2.
- Inżynieria odwrotna.
- Wykład 5
- Metryki oprogramowania, jakość oprogramowania - podstawowe definicje.
- Metryki oprogramowania, jakość oprogramowania. Narzędzia do pomiaru metryk: Chidamber and Kemerer Java Metrics (ckjm) oraz SimpleCodeMetrics (SMC)
- informacje o instalacji na początku strony.
- Wykłady 6
- Testowanie programów - wprowadzenie.
- Testowanie programów.
- Testowanie programów w środowisku NetBeans - zastosowanie pakietu JUNIT.Nowy wykład z dnia 24.11.12r
- Zaliczenie wykładu - kolokwium (zakres podany w sekcji Ogłoszenia).
Uzupełnienie
- Zarządzanie projektem.
- Linki do stron z narzędziami do testowania i pomiaru metryk oprogramowania.
- CMTJava - Narzędzie do wyznaczania metryk w programach w języku Java, zautomatyzowanie procesu testowania programowania Java.
- Informacja o narzędziu do pomiaru metryk Metrics1_3_6
laboratorium |
- Laboratorium 1
Przebieg laboratorium:
- Tematy projektów.
- Wprowadzenie do UML.
- Laboratorium 2 - zastosowanie relacji 1 do 0..1 oraz 1 do 0..*, część 1
Przebieg laboratorium:
- Wykonanie pierwszej iteracji wybranego projektu z zastosowaniem relacji 1 do 0..1 oraz 1 do 0..*, cześć 1.
- Realizacja własnej aplikacji na podstawie p.1 - dokończenie pracy w ramach pracy domowej.
- Pytania kontrolne 1 dotyczące przypadków użycia - przygotowanie odpowiedzi na kolejne zajęcia.
- Laboratorium 3 - zastosowanie relacji 1 do 0..1 oraz 1 do 0..*, część 2
Przebieg laboratorium:
- Pytania kontrolne 1 - ustna relacja z przygotowanych zagadnień (podczas całych zajęć).
- Wykonanie przykładowego zadania z zastosowaniem relacji 1 do 0..*, cześć 2. Nowa wersja z dnia 14.10.12r
- Realizacja własnej aplikacji na podstawie p.2 (kontynuacja projektu wykonywanego w ramach lab2.) - dokończenie pracy w ramach pracy domowej.
- Pytania kontrolne 2 dotyczące diagramów klas - przygotowanie odpowiedzi na kolejne zajęcia.
- Laboratorium 4 - zastosowanie relacji 1 do 0..1 oraz 1 do 0..* - część 3, tworzenie interfejsu graficznego użytkownika - część 1.
Przebieg laboratorium:
- Pytania kontrolne 2 - ustna relacja z przygotowanych zagadnień (podczas całych zajęć).
- Przykłady tworzenia interfejsu graficznego do wykonywanej aplikacji.
- Wykonanie interfejsu graficznego do wykonywanej aplikacji - dokończenie pracy w ramach pracy domowej.
- Pytania kontrolne 3 dotyczące diagramów sekwencji - przygotowanie odpowiedzi na kolejne zajęcia.
- Laboratorium 5 - tworzenie interfejsu graficznego użytkownika - część 2, ocena jakości i testowanie oprogramowania.
Przebieg laboratorium:
- Pytania kontrolne 3 - ustna relacja z przygotowanych zagadnień (podczas całych zajęć).
- Wykonanie testów jednostkowych za pomocą pakietu JUnit.
- Utrwalanie danych aplikacji w bazie danych za pomocą technologii JDBC lub ORM - zadanie dodatkowe. Nowy materiał
- Laboratorium 6 - zaliczenie przedmiotu
Przebieg laboratorium:
- Pytania kontrolne dotyczące wykonywanego projektu - przykłady pytań i odpowiedzi na kartkówkę. Ważne!
Podczas kartkówki należy odpowiedzieć na dwa pytania dotyczące wykonywanego projektu. Wzór przykładowych pytań podany w załączniku.
Dodatkowo, po jednym pytaniu z list kontrolnych: diagramy przypadków użycia, diagramy klas, diagramy sekwencji.
- Ostateczna ocena projektu studenta.
literatura |
Literatura podstawowa
- Shalloway A.,Trott James R.,Projektowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe. Warszawa, Helion, 2005
- Alur D., Crupi J.,Malks D., Core J2EE. Wzorce projektowe. Warszawa, Helion, 2004
- Górski J., Inżynieria oprogramowania w projekcie informatycznym, Warszawa, Mikom, 2000
- Roger S. Pressman, Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, Warszawa 2004
- Jaszkiewicz A., Inżynieria oprogramowania, Warszawa, Helion, 1997
- Booch G., Rumbaugh J., Jacobson I., Język UML. Przewodnik użytkownika, Warszawa, WNT, 2002
Literatura uzupełniająca
- Yourdon E., Współczesna analiza strukturalna, Warszawa, WNT, 1996
- Roszkowski J., Analiza i projektowanie strukturalne, Warszawa, Helion, 1998
- Barker R., Longman C., Case Method. Modelowanie funkcji i procesów, Warszawa, WNT,1996
- Barker R., Case Method. Modelowanie związków encji, Warszawa, WNT, 1996
|