ostatnia aktualizacja |
|
10.2023 - Inżynieria oprogramowania W04ITE-SI0011G
10.2022 - Praca dyplomowa inżynierska
|
|
|
|
|
ogłoszenia |
Terminy konsultacji:
- Czwartek: godz:15.00 - 17.00, sala 325C3
- Sobota: godz:16.15 - 18.15, sala 325C3
- tylko: 2017-03-04, 2017-03-11, 2017-03-25, 2017-04-01, 2017-04-08 2017-04-22, 2017-05-13, 2017-05-20, 2017-05-27, 2017-06-10
materiały do zajęć |
Narzędzia do zainstalowania:
- Java SE Development Kit 8u101. Kolejność instalacji: jako pierwsza instalacja Java - wersja Windows x64.
- Środowisko NetBeans 8.1 - wersja ALL. Kolejność instalacji: jako druga instalacja NetBeans.
- Visual Paradigm for UML 13.2 Community Editionw sali L2.3 C16
Materiały pomocnicze: UML, JavaEE, wspieranie pracy zespołu
- Tutorial Java EE 6.0
- Tutorial Java EE 7.0
- Materiały pomocnicze: Visual Paradigm.
- Pomoc: Drawing use case diagrams.
- Pomoc: Use case diagram notations guide.
- Pomoc: Documenting use case details.
- Pomoc: Creating requirement diagram.
- Pomoc: Drawing class diagrams.
- Pomoc: Drawing sequence diagrams.
- Pomoc: Drawing activity diagrams.
- Pomoc: Drawing state machine diagrams.
- Pomoc: Generate/Update UML classes from Java code.
- Pomoc: Instant reverse Java sources to sequence diagram.
- Pomoc: Generate/Update Java code.
- Materiały pomocnicze 1: Metodyka typu Agile określająca pracę zespołu: Scrum
- The Scrum Guide.
- Materiały pomocnicze 2: Środowisko wspierania pracy zespołu
- Tutorial: Learn Git with Bitbucket Cloud.
- Basic Git commands.
- Bitbucket Cloud Documentation Home.
- Tutorial: Learn SourceTree with Bitbucket Cloud.
Materiały pomocnicze:
- Podstawowe informacje o projektach:
- Harmonogramy - 2017
Projekt: Zapisy na zajęcia
- Opis projektu i harmonogram 1-go sprintu "Zapisy na zajęcia".
- Opis prac i harmonogram 2-go sprintu "Zapisy na zajęcia".
Projekt: Biuro turystyczne
- Opis projektu i harmonogram 1-go sprintu projektu "Biuro turystyczne".
- Opis prac i harmonogram 2-go sprintu projektu "Biuro turystyczne".
Diagram klas - sprint 2.
- Ogólny schemat rozwoju modelu projektu podczas pierwszego sprintu z równolegle rozwijanymi przypadkami użycia. Na podstawie
materiału prezentowanego podczas pierwszych zajęć.
- Ogólny schemat rozwoju modelu projektu podczas trzech sprintów z równolegle rozwijanymi przypadkami użycia. Na podstawie
materiału prezentowanego podczas pierwszych zajęć.
- Koncepcja, projekt i implementacja wielowarstwowego systemu informatycznego.
- Pierwszy przykład: Przykład dwóch iteracji tworzenia warstwy biznesowej systemu katalogu książek - zastosowanie programu Visual Paradigm do projektowania i platformy Java SE do programowania:
- Wprowadzenie do UML. Modyfikacja w dniu 5.03.2016
- Wykonanie 1 iteracji wybranego projektu - część 1.
- Wykonanie 2 iteracji wybranego projektu - cześć 2.
- Projekt Projekt_lab1.vpp, opisany w dwóch poprzednich iteracjach.
- Program zaprojektowany podczas 1 i 2-ej iteracji.
- Drugi przykład: Tworzenie modelu projektowego oraz implementacji systemu tworzenia rachunków w sposób iteracyjno-rozwojowy:
- Tworzenie modelu projektowego systemu informatycznego. Iteracyjno - rozwojowy proces tworzenia projektowego modelu warstwy biznesowej systemu sporządzania rachunków.
- Przykład programu reprezentującego warstwę biznesowej systemu sporządzania rachunków.
- Tworzenie aplikacji dotyczącej systemu katalogu książek działającej na platformie Java EE 7:
- Tworzenie interfejsu graficznego aplikacji na platformie SE:
- Przykład tworzenia prostego interfejsu graficznego do wykonywanej aplikacji w ramach p. 3.4:
- Krótki opis programu.
- Program po 2-iteracji z dodanym interfejsem graficznym użytkownika, działający na platformie Java SE.
Przykład programu.
- Java SE 7 Tutorial 2011-07-20
Kolejne przykłady zostaną zmodyfikowane
- Przykład dodania do programu z interfejsem graficznym użytkownika (p. 5.1.1), działającego na platformie Java SE - dostępu do bazy danych:
Materiał dodatkowy
- za pomocą wzorca DAO: Przykład program .
- za pomocą wzorca Domain Store (technologia ORM): Przykład programu (JPA 2.0).
Podobne zmiany można wprowadzić do programu z p.5.1.2.
- Przekształcenie aplikacji typu Java SE z (załącznik z punktu 5.1.1) do aplikacji Java EE 6.
Materiał główny
Przykład przekształcenia programu SE składającego się z GUI (5.1.1, pakiet Warstwa_klienta) oraz warstwy biznesowej (p.5.1.1, pakiet Warstwa_biznesowa) do programu EE, obsługującego wielu użytkowników
w sieci, korzystających z aplikacji warstwy klienta (GUI) uruchomionych na maszynach użytkowników, wywołujących usługi biznesowe z warstwy biznesowej
działającej na komputerze aplikacji pod nadzorem serwera aplikacji.
Podobne zmiany można wprowadzić do programu z p.5.1.2.
- Przykład 1: Przekształcenie aplikacji typu Java SE z (wg punktu 5.1.1) do aplikacji Java EE 7, z dostępem do bazy danych za pomocą ORM.
Materiał główny. Dodano wyjaśnienie na stronie 15, dotyczące nagłówka metody uaktualnij dane w dniu 2.05.16.
Program SE wykorzystany w instrukcji
- Przykład 2: Przekształcenie aplikacji typu Java SE z (wg punktu 5.1.2) do aplikacji Java EE 7, z dostępem do bazy danych za pomocą ORM oraz dodanie warstwy prezentacji i klienta przeglądarki.
Materiał główny
- Przykład przekształcenia programu do standardu EE, wg materiałów z punktu 5.2.1 z dostępem DAO do bazy danych.
Podobnie można przekształcić aplikację z p. 5.2.2 z dostępem typu ORM do bazy danych.
Materiał dodatkowy
- Przykład dodania warstwy prezentacji i klienta przeglądarki do programu EE
wg materiałów z p. 5.4 (z klientem aplikacji EE i z dostępem DAO do bazy danych): Przykład programu.
Podobnie można przekształcić aplikację z poprzedniego punktu z dostępem typu ORM do bazy danych.
Materiał dodatkowy
- Przykład tworzenia aplikacji internetowej EE na podstawie bazy danych.
Materiał dodatkowy
- Pomiar metryk oraz testy jednostkowe i akceptacyjne.
- Pomiar metryk - narzędze do pomiaru metryk: Chidamber and Kemerer Java Metrics (ckjm).
- Testowanie programów w środowisku NetBeans - zastosowanie pakietu JUNIT.
- Wykonanie testów akceptacyjnych aplikacji internetowych za pomocą narzędzia Selenium IDE 2.0.0.
Materiał dodatkowy:
- Metryki oprogramowania, jakość oprogramowania - definicje.
- Przykłady pomiaru metryk.
- Dodanie uwierzytelniania i autoryzacji.
- Mechanizmy bezpieczeństwa w aplikacjach EJB Java EE (Building Secure Enterprise Beans in Java EE).
- Mechanizmy bezpieczeństwa w aplikacjach internetowych.(Securing a Web Application in NetBeans IDE - Expected duration: 40 minutes)
Materiał dodatkowy:
- Wprowadzenie do mechanizmów bezpieczeństwa stosowanych w Java EE 5.0.
- Materiał uzupełniający: Programowanie aplikacji internetowych na platformie Java EE 6 z wykorzystaniem technologii JavaServer Faces 2.1 (materiał jest w rozwoju):
Wykłady:
- Wstęp do programowania komponentowego w Javie EE 6
(Ogólny przegląd technologii Java EE 6.) - część 1.
- Wstęp do programowania komponentowego w Javie EE 6 (Przykłady aplikacji Java Server Faces.) - część 2.
Wykład jest oparty na materiałach umieszczonych na stronach:
Java EE & Java Web Learning Trail.
Tutorial Java EE 6
- Przegląd znaczników używanych do definiowania stron w technologii JavaServer Faces 2.1 - część pierwsza.
- Przegląd znaczników używanych do definiowania stron w technologii JavaServer Faces 2.1 - część druga. Konwertery.
Laboratoria:
- Zastosowanie technologii JavaServer Faces oraz ziarna EJB do obsługi prostego formularza,
wstawienia połączeń między stronami, walidacji danych oraz przechowywania i przesyłania danych.
- Zastosowanie technologii JavaServer Faces oraz ziarna EJB do obsługi formularzy zbudowanych
na szablonie, wstawienia połączeń między stronami, walidacji danych oraz przechowywania i przesyłania zbioru danych.
jsfcrud.css
- Zastosowanie technologii JavaServer Faces oraz ziarna EJB do obsługi formularzy -
zastosowanie obiektu transferowego i konwerterów.
- Zastosowanie komponentu h:selectOneMenu, stronicowanie komponentu h:dataTable,
wieloużywalność formularzy, zastosowanie technologii ORM do operacji bazodanowych.
literatura |
literatura podstawowa
- Grady Booch, James Rumbaugh, Ivar Jacobson: UML przewodnik użytkownika, Seria: Inżynieria oprogramowania, Warszawa : WNT, 2002.
- Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides, Wzorce projektowe.
Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku. Seria: Inżynieria oprogramowania, Warszawa, WNT, 2008.
- Shalloway A.,Trott James R.,Projektowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe. Gliwice, Helion, 2005
- Alur D., Crupi J.,Malks D., Core J2EE. Wzorce projektowe. Gliwice, Helion, 2004
- J. Nilsson: Applying Domain-Driven Design and Patterns,With Examples in C# and .NET, Addison-Wesley Professional, 2006
- Martin Robert C., Martin Micah, Agile, Programowanie zwinne. Zasady, wzorce i praktyki zwinnego wytwarzania oprogramowania w C#,
Gliwice, Helion, 2008.
literatura uzupełniająca
- Robert J. Muller: Bazy danych, język UML w modelowaniu danych, Warszawa, Mikom, 2000
- Paul Beynon-Davies: Inżynieria systemów informacyjnych, Warszawa, WNT, 2004
- James Martin, James J.Odell: Podstawy metod obiektowych, Warszawa, WNT, 1997.
- Janusz Górski, Inżynieria oprogramowania w projekcje programistycznym, Warszawa, Mikom, 2000.
- Martin Fowler, Kendall Scott, UML w kropelce, wersja 2.0, Warszawa, Oficyna Wydawnicza LTP, 2005
|