zofia.kruczkiewicz@pwr.edu.pl    
Politechnika Wrocławska 
Katedra Informatyki Technicznej (K-30) 
Zespół Inżynierii Oprogramowania i
Inteligencji Obliczeniowej
 
Aktualności  Dydaktyka  Kontakt 
 
   
  strona główna aktualności
 
  menu
  aktualności
  dydaktyka
  kontakt
 

  ostatnia aktualizacja

10.2023 - Inżynieria oprogramowania W04ITE-SI0011G
10.2022 - Praca dyplomowa inżynierska
 

 
  ogłoszenia
  1. Wybrane informacje dotyczące sposobu dostarczania materiałów do oceny.
  materiały do zajęć
Narzędzia w wersji Windows x64 lub Linux do zainstalowania w podanej kolejności:
  1. Java SE Development Kit 8u381. Instalacja Java SE 8 - zostanie wykorzystana do tworzenia aplikacji internetowej na platformie Java EE, do przeprowadzenia testów funkcjonalnych oraz testów jednostkowych z wykorzystaniem biblioteki JMockt 1.27.
  2. Java SE Development Kit 17.0.8. Instalacja Java SE 17 - zostanie wykorzystana jako wersja podstawowa narzędzia Apache Netbeabs 18.
  3. Java EE - Downloads: GlassFish 5.0.1 and Java EE 8 (oracle.com). To oprogramowanie jest wymagane do przeprowadzenia testów funkcjonalnych za pomocą narzędzia Selenium-IDE. Należy zainstalować wersję Java EE Platform SDK 8u1.
  4. Środowisko Apache NetBeans 18 - Win64. Środowisko Apache Netbeans oparte jest na Java SE 17 i powinno udostępniać wersję Java SE 8 oraz Java EE 8 opartą na serwerze GlassFish 5.0.1
  5. Visual Paradigm Standard 17.1 - wersje: Windows 64 i Linux, dostępne dla studentów i pracowników WIT.

  6. Wersje dostępne bez licencji:
  7. Visual Paradigm Community Edition 17.1 - Windows 64bit.
  8. Visual Paradigm Community Edition 17.1 - Linux 64bit.

Materiały pomocnicze:
  1. Dokument zawierający kartę przedmiotu W04ITE-SI0011G (str. 84)
  2. Oficjalna strona przedmiotu Inżynieria oprogramowania
  3. Przykład dokumentacji wygenerowanej w środowisku NetBeans do projektu "Katalog tytułów i książek": raport_1
  4. Przykład dokumentacji wygenerowanej w środowisku NetBeans do projektu przypadku użycia "Zwrot wypożyczonej ksiazki" uzupełniający projekt "Katalog tytułów i książek": raport_2.
    1. Zestaw pytań egzaminacyjnych - słowo sprawdzian należy traktować jako egzamin z UML
    2. Przykład pytań egzaminacyjnych z UML opartych na całym zestawie pytań podanym poniżej.
    3. Pytania kontrolne dotyczące wykładu 1. Należy pominąć pytanie 10
    4. Pytania kontrolne dotyczące przypadków użycia
    5. Pytania kontrolne dotyczące diagramów aktywności
    6. Pytania kontrolne dotyczące diagramów klas
    7. Pytania kontrolne dotyczące diagramów sekwencji
    8. Pytania kontrolne dotyczące porównania roli diagramów czynności i diagramów sekwencji
    9. Pytania kontrolne dotyczące diagramów stanów
    10. Pytania kontrolne dotyczące wzorców projektowych
    11. Pytania kontrolne dotyczące budowy wielowarstwowej aplikacji typu Enterprise

Wykłady (semestr zimowy 2023/2024)
  1. Wykład 1
    1. Wprowadzenie, konsekwencje stosowania modelowania w projektach programistycznych
    2. Prezentacja wyników ankiety dotyczącej języka UML przeprowadzonej wśród firm działających na terenie Polski. Autorem wykładu jest Pan prof.dr hab.inż. Jan Magott.
  2. Wykład 2
    1. Diagramy przypadków użycia. Wersja z dnia 16.10.2023 - dodano slajdy 83-85.
  3. Wykład 3
    1. Diagramy czynności i syntaktyka diagramów klas.
  4. Wykład 4
    1. Diagramy klas, diagramy sekwencji. Wersja z dnia 31.10.2023.
  5. Wykład 5
    1. Diagramy maszyn stanowych.
    2. Wzorce projektowe. Wersja z dnia 5.11.2023.
  6. Wykład 6
    1. Koncepcja, projekt i implementacja wielowarstwowego systemu informatycznego. Wersja z dnia 12.11.2023.

Harmonogram prac
  1. Laboratorium 1 - ocena1
    1. Instrukcja_1
      Zapoznanie się z wybranym narzędziem UML – wprowadzenie do UML.
    2. Materiały pomocnicze - Visual Paradigm
  2. Laboratorium 2 - ocena2
    1. Instrukcja_2
      Wykonanie opisu biznesowego „świata rzeczywistego” projektowanego oprogramowania, definicja wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych projektowanego oprogramowania.
    2. Materiały pomocnicze - Visual Paradigm
  3. Laboratoria 3, 4 - ocena3
    1. Instrukcja_3
      Specyfikacja wymagań funkcjonalnych tworzonego oprogramowania za pomocą diagramu przypadków użycia
    2. Materiały pomocnicze - Visual Paradigm
  4. Laboratoria 5, 6 - ocena4
    1. Instrukcja_4
      Budowa diagramu czynności reprezentującego model biznesowy „świata rzeczywistego” na podstawie wykonanego opisu procesów biznesowych; budowa diagramów czynności reprezentujących scenariusze wybranych przypadków użycia.
    2. Materiały pomocnicze - Visual Paradigm
  5. Laboratorium 7 - ocena5
    1. Instrukcja_5
      Identyfikacja klas reprezentujących logikę biznesową projektowanego oprogramowania, definicja atrybutów i operacji klas oraz związków między klasami - na podstawie analizy scenariuszy przypadków użycia. Opracowanie diagramów klas i pakietów. Zastosowanie projektowych wzorców strukturalnych i wytwórczych.
    2. Materiały pomocnicze - Visual Paradigm
  6. Laboratorium 8 - ocena6
    1. Instrukcja_6
      Opracowanie diagramów sekwencji dla wybranych przypadków użycia reprezentujących usługi oprogramowania wynikających również z wykonanych diagramów czynności; definicja operacji klas na podstawie diagramów sekwencji w języku Java. Zastosowanie projektowych wzorców zachowania.
    2. Materiały pomocnicze - Visual Paradigm
  7. Laboratorium 9, 10 - ocena7
    1. Instrukcja_7 Wersja z dnia 31.10.2023.
      Opracowanie diagramów sekwencji dla wybranych przypadków użycia reprezentujących usługi oprogramowania wynikających również z wykonanych diagramów czynności; definicja operacji klas na podstawie diagramów sekwencji w języku Java. Zastosowanie projektowych wzorców zachowania.
    2. Materiały pomocnicze - Visual Paradigm
  8. Laboratorium 11 - ocena8
    1. Instrukcja_8
      Opracowanie diagramu stanów dla wybranej klasy, reprezentującego wpływ różnych przypadków użycia na zmiany stanów tej klasy, modelowanych za pomocą diagramów sekwencji
    2. Materiały pomocnicze - Visual Paradigm
  9. Laboratorium 12 - ocena9
    1. Instrukcja_9
        Testy jednostkowe z użyciem narzędzi JUnit oraz JMockit - wersja z 26.10.2023:
      • Część pierwsza: JUnit 5 i JMockit 1.49
      • Część druga: JUnit 4 i JMockit 1.27
    2. Materiały pomocnicze
  10. Laboratorium 13 - ocena10
    1. Instrukcja_10
      Testy akceptacyjne z wykorzystaniem narzędzia FitNesse - wersja z 09.2023.
    2. Materiały pomocnicze
  11. Laboratorium 14,15 - ocena11
    1. Instrukcja_11
      Testy funkcjonalne z wykorzystaniem narzędzia Selenium IDE - wersja z 09.2023.
    2. Materiały pomocnicze
  12. Wyznaczenie oceny końcowej z laboratorium
    1. Ocena projektu UML jako zaokrąglona średnia arytmetyczna z ocen: ocena2-8
    2. Ocena testowania jako zaokrąglona średnia arytmetyczna z ocen: ocena9-11
    3. Ocena końcowa:
      Zaokrąglona średnia arytmetyczna z ocen: ocena1, ocena projektu UML, ocena testowania.


  literatura
literatura podstawowa
  1. Grady Booch, James Rumbaugh, Ivar Jacobson: UML przewodnik użytkownika, Seria: Inżynieria oprogramowania, Warszawa : WNT, 2002.
  2. Martin Fowler, Kendall Scott, UML w kropelce, wersja 2.0, Warszawa, Oficyna Wydawnicza LTP, 2005
  3. Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides, Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku. Seria: Inżynieria oprogramowania, Warszawa, WNT, 2008.
  4. Shalloway A.,Trott James R.,Projektowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe. Gliwice, Helion, 2005
  5. Alur D., Crupi J.,Malks D., Core J2EE. Wzorce projektowe. Gliwice, Helion, 2004
literatura uzupełniająca
  1. Robert J. Muller: Bazy danych, język UML w modelowaniu danych, Warszawa, Mikom, 2000
  2. Paul Beynon-Davies: Inżynieria systemów informacyjnych, Warszawa, WNT, 2004
  3. James Martin, James J.Odell: Podstawy metod obiektowych, Warszawa, WNT, 1997.
  4. Janusz Górski, Inżynieria oprogramowania w projekcje programistycznym, Warszawa, Mikom, 2000.